mandag 10. desember 2012

#011 Rowan firewood 3/6 - Cracks!

Idag har det første emnet kommet på dreiebenken. Jeg har gitt det en enkel ytre form samt spor i bunnen til å snu emnet for og dreie innsiden. Siden treet er fullt av tegninger og mønster, vil jeg gi bollen en enklest mulig form. Slik lar jeg det flotte mønsteret komme best mulig frem.

Plutselig oppdager jeg noe jeg selfølgelig skulle ha sett på et tidligere tidspunkt! På den ene siden er det noen smale sprekker. Den ene går helt fra toppen og nedover. Dette er ikke noe som kan gå upåaktet hen.


Har fyllt sprekkene med tyntflytende superlim, og skal la det tørke en god stund før jeg fortsetter. Siden det er såpas kaldt i garasjen (rundt 3 grader) regner jeg med tørketiden på limet vil være vesentlig lengre enn det som står på pakken...

Må gå forsiktig frem når jeg skal dreie ut innsiden og lime på samme måten derfra.

Så får vi de hvordan det går...

Det andre emnet har ikke like store sprekker, og skal nok være enklere å ha med å gjøre.







Today the first blank is on the lathe. I have shaped a simple external form and made the bottom ready for the piece to be turned around for the internal cutting. Since the tree is full of drawings and patterns, I will give the bowl the simplest possible form. This will empahsize the lovely patterns of the wood.

Suddenly I discover something which I should have seen earlier! On one side of the bowl there are some narrow cracks. One of them is from the top down. This is not something that can not pass unnoticed.

I have filled the cracks with thin superglue and will let it dry for a while before I continue. Since it is quite cold in the garage (about 3 degrees celsius), I expect the actuall drying time to be longer than it says on the package ...

I must me cautious when I'm turning the inside. And I'll have to glue up the crack the same way here.

So we'll se how it goes...

The second blank does not have as large cracks and will probably be easier to deal with.




Rowan firewood 1/6
Rowan firewood 2/6 - when one becomes two 
Rowan firewood 4/6 - Eliminating cracks 
Rowan firewood 5/6 - Finishing 
Rowan firewood 6/6 - Photo shoot 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar