torsdag 13. desember 2012

#012 Rowan firewood 4/6 - Eliminating cracks

Fin liten morgenøkt idag. Har pusset undersiden av bollen, snudd den og hult ut innsiden. Ganske porøst trevirke dette, så jeg sliter litt med å få overflaten fin. Det vil føre til mye pussing til slutt. Men flott skal det likevel bli :)

Har limt sprekken fra innsiden også, så nå skal den stå en stund så limet har god tid til å herdes.

Har også tatt for meg det andre emnet idag. Jeg har sagd det ned til en noe mindre diameter for å unngå noen små sprekker i den ene enden. For å unngå dette sprekkestyret, skulle jeg ha laget kun ett emne fra midten av kubben. Dette har jeg lært tidligere. Og nå lærer jeg det igjen. Må huske å huske på det neste gang...





I've had a nice little morning session today. Have sanded the bottom of the bowl, turned it and hollowed the inside. Fairly porous wood this, so I'm struggling a bit to get a nice surface. It will cause a lot of sanding in the end, but it will still be great :)

Have glued the crack from the inside as well, so now it's just sitting a while so the glue has plenty of time to harden.

I've also worked on the other blank today. I have sawn it down to a slightly smaller diameter to avoid some small cracks in one end. To avoid this cracking problem, I should have made ​​only one blank from the middle of the log. This I have learned previously. And now I'm learning it again. I have to remember to keep it in my mind the next time ...



Rowan firewood 1/6
Rowan firewood 2/6 - When one becomes two
Rowan firewood 3/6 - Cracks!
Rowan firewood 5/6 - Finishing 
Rowan firewood 6/6 - Photo shoot 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar