søndag 26. mai 2013

#052 Food safe bowl in Birch and Beech, part 2

- scroll down for english -


Jeg er endelig ferdig med min "mattrygge" bolle i Bjørk og Bøk. Det har tatt litt tid. Både fordi valnøttolje tørker ganske sent, og at jeg har prøvd den litt, og eksperimentert med hvordan den takler å bli våt.

Dessuten har jeg laget video av dreieprosessen. (Du finner den nederst på denne siden.)

Etter at jeg hadde oljet bollen, kom jeg på at jeg hadde glemt å utsette den for vann. Så jeg gjorde så. Fibrene i veden reiste seg, og jeg fikk litt ekstra finpussing å gjøre. Ideelt sett skulle jeg ha fuktet den, latt vannet tørke og så pusset den med fint sandpapir FØR jeg påførte oljen...

Det endelige resultatet er ikke så verst, og jeg kommer til å lage flere matsikre boller og fat senere.

Håper dere liker videoen :)




I am finally finished with my food safe bowl in Birch and Beech. It has taken some time. Both because walnut oil dries quite slow, and that I have tested it a bit, and experimented with how it handles water.

I have also made a ​​video of the turning process. (See the bottom of this page.)

After I had oiled the bowl, I remembered that I had forgotten to expose it to water. So I did so. The fibers of the wood rised, and I got some extra polishing to do. Ideally, I should have soaked it, let the water dry and then polished it with fine sandpaper BEFORE I applied the oil...

The final result is not too bad, and I am defini
tely going to make more food safe bowls and dishes later.

Hope you like the video :)





 #047 Food safe bowl in Birch and Beech, part 1


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar