søndag 16. juni 2013

#057 Milling scrap Teak

- scroll down for english -

For en tid tilbake fikk jeg en gammel vinduslist av Teak fra min kollega Eivind (i Kvaløysletta Husflidslag). Den har opprinnelig gjort sin tjeneste i Fylkesbygget i Troms (tidligere Regionsykehuset i Tromsø), og ble byttet ut for noen år siden.

Min plan var å høvle den til og kløyve den i to, så jeg kunne bruke den til flere segmenterte prosjekter.

Først måtte jeg skru ut noen rustne skruer og skjære vekk en del fugemasse med min alltid kompetente (og beredte) speiderkniv. Teak-listen var nå klar for avretter- og tykkelses-høvelen. Til slutt sagde jeg den på langs i to like store deler med båndsaga.

Har lagt inn noen korte videoer her, som beskriver prosessen.


Kommer snart tilbake med segmenterte dreieprosjekter med utgangspunkt i denne og andre råmaterialer :)






A while back I got an old window list of Teak from my colleague Eivind (in Kvaløysletta Handicraft Organization). It has originally made ​​its service in the house of Troms county municipality, and was replaced a few years ago.

My plan was to plane it and ripp it in half, so I could use it in more segmented projects.

First I had to unscrew some rusty screws and cut away some sealants with my always competent (and prepared) scout knife. The Teak list was now ready for my jointer/planer. Finally I ripped it on my bandsaw.



I have added some short videos here, describing the process.

I will be back soon with segmented projects on the basis of this and other raw materials :)














 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar