mandag 4. november 2013

#079 Small food safe bowl in Gray Alder

- scroll down for english -

Jeg har nettopp avsluttet et matsikkert bolleprosjekt i et, for meg, nytt treslag - Gråor (Alnus incana). Har lenge hatt noen emner liggende til tørk, og gikk endelig løs på det første igår. Materialet stammer fra en gren som ble sagd av en Or som står i hagen til min mor og hennes mann, og jeg har lenge vært spent på hvordan det ville være å jobbe med.

Nå kan jeg si at det gikk veldig fint, men jeg måtte bruke helt nyslipt bollejern for at det ikke skulle flise seg. Med skarpt jern ble imidlertid overflaten svært fin, og jeg trengte ikke å pusse noe særlig.

Grunnet greinas beskjedne størrelse, er ikke bollen blitt så stor, men jeg regner den som perfekt til sukker- eller salt-skål. Skåla er satt inn med Odie's Oil og er 100% matsikker, men kan selfølgelig også brukes til å oppbevare nøkler, binders o.l. eller som pynt i seg selv.

Nytt siden sist, er at jeg nå er aktiv på Google+. Du finner "følger-knappen" øverst til høyre på denne siden :)






I just finished a food safe bowl project in a, for me, new wood species - Grey Alder (Alnus incana). I have had some blanks drying for a long time, and finally started on the first one yesterday. The material originates from a branch that was sawed of a Alder standing in the garden of my mother and her husband, and I have been curious about how it would be to work with for a long time.

Now I can say that it went very well, but I had to use freshly sharpened bowl gouges to avoid tear outs. With a sharp gouge, however, I achieved a nice surface, and it did not need alot of sanding.
 

Due to the modest size of the branch, the bowl is not so big, but I reckon it to bee a perfect sugar or salt bowl. It is treated with Odie's Oil and is 100% food safe, but can of course also be used to store keys, paper clips, etc. or as decoration by itself.

Since last time, I've become active on Google+. You'll find the "follow-button" at the top right of this page :)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar