søndag 4. mai 2014

#101 12" Shallow bowl in Beech - to thin?

- scroll down for english -


I det siste har jeg jobbet en del med små dimensjoner, og nå er det er deilig å øke størrelsen på prosjektene en smule. Denne gangen har jeg dreid en bolle i Bøk med diameter på hele 30 cm. Har aldri før dreid noen så stort. Artig!

Samtidig fortsetter utfordringen med å dreie så tynt som mulig. Men det som har skjedd denne gangen, er at jeg kanskje har gått litt for langt. Jeg holdte rett å slett på å dreie meg gjennom veggen... Fikk "reddet" meg inn, men store deler av bollen har en veggtykkelse på rundt 2-3 mm (!).

Bollen er selfølgelig utrolig lett, men jeg vet ikke hvor holdbar den er. Det skal kanskje lite til før den går istykker. På grunn av dette, legger jeg den ikke ut for salg. Vi skal heller bruke den hjemme og se hvordan den tåler daglig bruk. Som et slags forskningsprosjekt.

Bollen er satt inn med en blanding av valnøttolje og bivoks og er dermed 100% matsikker og giftfri.

Min forlovede Wenche Brattfjell tok en del bilder av meg mens jeg jobbet med prosjektet i garasjen. Jeg har lagt med noen av dem her, også et bilde der jeg måler veggtykkelsen og finner ut at den kanskje er en smule tynn...

Besøk gjerne min nettbutikk: hoscrawoodturner.bigcartel.com

Og husk ellers å følge meg på Facebook, Instagram, Youtube og Google+







Resently I have mostly worked with small dimensions, and now it feels good to increase the size of the projects a bit. This time I've turned a shallow bowl in Beech with a diameter of 30 cm (12"). I have never turned anything this big before. Fun! 

Meanwhile, the challenge of turning as thin as possible continues. But what happened this time is that I mabye have gone a bit too far. I almost turned hrough the wall... I saved the bowl, but large parts of the bowl has a wall thickness of about 2-3 mm (1/10-1/12"). 

The bowl is incredibly lightwight, but I do not know how durable it is. It may go to pieces very easily. Because of this, I do'nt put it out for sale. Instead we'll use it at home and see how it can withstand everyday use. As a kind of research project. 

The bowl is coated with a mixture of walnut oil and beeswax and is therefore 100 % foodsafe. 

My fiance Wenche Brattfjell took some pictures of me while I worked on the project in the garage. I added some of them here, also a picture where I measure the wall thickness and find it's perhaps a bit thin... 

Please visit my online store: hoscrawoodturner.bigcartel.com

And remember to follow me on Facebook, Instagram, Youtube and Google+








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar