søndag 11. mai 2014

#103 A set of food safe bowls in Birch - part 2

- scroll down for english -

Siden sist har jeg gjort bollesettet i Bjørk (Betula pubescens) helt ferdig. Etter at de var tørket fra vannet de ble dyppet i sist (for å få den siste busta til å reise seg), polerte jeg dem forsiktig med fint stålull (0000). Dette fjerner busta uten å rive opp ny og  gjør bollene i stand til senere å rengjøres i vann uten at kvaliteten på overflaten endres nevneverdig.

Deretter smurte jeg dem grundig inn med min egen blanding av valnøttolje, bivoks og noen dråper appelsinolje. (Samme finish som jeg brukte på #099 Salad bowl in Maple - 100% food safe). Jeg lot det ligge på i tykt lag en times tid, før jeg tørket av det som ikke hadde trukket inn med et papirhåndkle. Etter at bollene så fikk stå i et par dager er de nå klare til bruk.

Dette bollesettet (og en rekke andre arbeider) kan kjøpes på nettbutikken min: hoscrawoodturner.bigcartel.com






Since last time I have completely finished the bowl set in Birch (Betula pubescens). After they were totaly dried from the water they were soaked in last time (to rais the grain), I polished them gently with fine steel wool (0000). This removes the raised grain and makes the bowls able to be washed in water without the wet elementt compromising the quality of the finish significantly.
 
Then I coated them with my own mix of walnut oil, beeswax and a few drops of orange oil. (Same finish as I used in #099 Salad bowl in Maple - 100% food safe). After en hour or so I wiped off the access oil/wax mix with a paper towel. After curing for a couple of days the bowl are now ready for use. 


This bowl set (and numerous other works) can be purchased online at my webshop: hoscrawoodturner.bigcartel.com











#102 A set of food safe bowls in Birch - part 1
#049 From battered wood to turning blanks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar